मुंबई शहर की transportation system में बदलाव लाने के लिए, मुंबई एक POD TAXI network शुरू करने के लिए तैयार है, जिसका लक्ष्य भीड़भाड़, अक्षमता और सीमित अंतिम-मील कनेक्टिविटी के लंबे समय से चले आ रहे मुद्दों का समाधान करना है।
Technical Working of POD TAXIs

POD TAXI एक personalized transportation के सुविधा देती है, जो खुद को बसों और मेट्रो जैसे वाहन साधनों से अलग करती है। ये autonomous vehicles बहुत advance technology से बानी हैं, जो यात्रियों को शहर के भीतर उनके दिखाए गया जगह पर पहुंचाने में सक्षम हैं।
POD TAXIs से जुड़ी चिंताएं और अटकले।

POD TAXIs की efficiency को लेकर संदेह के बावजूद, समर्थकों का तर्क है कि वे मुंबई की समस्याओं का एक व्यवहार्य समाधान पेश करते हैं। लचीले मार्ग और personalized service प्रदान करके, POD TAXIs शहर भर में भीड़भाड़ को कम करने और निर्बाध कनेक्टिविटी प्रदान कर सकती हैं।
Aspect | Details |
---|---|
Project Name | Pod Taxis for Connectivity within Mumbai’s Bandra Kurla Complex (BKC) |
Initiating Authority | Mumbai Metropolitan Region Development Authority (MMRDA) |
Location | Bandra Kurla Complex (BKC), Mumbai, Maharashtra, India |
Purpose | Improve connectivity within BKC, link BKC with Mumbai’s suburban railway system |
Approval Authority | Maharashtra Chief Minister Eknath Shinde |
Transit System Type | Personalized rapid transit system |
Power Source | Electricity |
Track Type | Elevated |
Funding Model | Public-private partnership (PPP) |
Estimated Daily Commuters | Over 400,000 |
Current Connectivity | Between Bandra and Kurla suburban railway stations |
Expected Improvement | Enhanced connectivity between Bandra station and BKC |
BKC Overview | Prime business hub with amenities such as hotels, stock exchange, malls, schools, convention center, etc. |
Special Planning Authority | Mumbai Metropolitan Region Development Authority (MMRDA) |
Previous Decongestion Projects | Multiple flyovers constructed, two metro lines under construction |
Pod Taxi Network Length | 8.8 kilometers |
Number of Stations | 38 |
Passenger Capacity | Up to 6 passengers per pod taxi |
Operating Speed | 40 kilometers per hour |
Previous Considerations | Maharashtra State Road Development Corporation (MSRDC) considered pod car network in 2012 for Mumbai airport connectivity |
Other Considerations | Pod taxis considered in Gurugram, Thane, and Noida (last year) |
Future Prospects | Previous pod taxi projects across the country have faced challenges in materialization |
Additional Notes | Pod taxis are a potential solution for micro-connectivity within BKC; aim to complement existing transport modes like private cars, auto rickshaws, taxis, and buses |
POD TAXI Network में चुनौतियाँ और विश्वास का निर्माण।
हालांकि public implementation और regulatory जैसी चुनौतियां बनी हुई हैं, पॉड टैक्सी की परिवर्तनकारी क्षमता में विश्वास है। निरंतर सार्वजनिक पहुंच और शिक्षा के माध्यम से, इस अभिनव वाहन को समाधान के विश्वास और नवीन बनाने के प्रयास चल रहे हैं।